Lütfen Facebook Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Twitter Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Instagram Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Linked Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Youtube Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen Türkçe Sayfamız için Tıklayınız > Lütfen İngilizce Sayfamız için Tıklayınız >
Kargo Takip
Kaç Günde
En Yakın Şube
Ücret Hesapla
Kurye Çağır
Taşıdığımız Her Gönderi Bizler İçin Bir Paketten Ziyade Bir "Önem"
Klass Magazine, Haziran 2020
KLASS MAGAZİNE HAZİRAN 2020

Yayın: Klass Magazine

Sözcü: Aras Kargo Genel Müdürü Utku Ayyarkın

 

  1. Türkiye’de sektöründe birçok ilki gerçekleştiren ve sektörün gelişmesinde pay sahibi olan Aras Kargo’nun hikayesini sizden dinleyebilir miyiz?

Aras Kargo’nun temelleri kurucumuz Celal Aras tarafından, 1979 yılında pazarlama ve dağıtım şirketi olarak atıldı. Şirketimizin köklü geçmişinin ve sektördeki başarısının ana mimarı, 41 yıl önce dağıtım ve pazarlama şirketi olarak başladığı işi, sektördeki geleceğe dönük potansiyeli görüp kargoculuğa dönüştüren kurucumuz Celal Aras’tır. Buradan onu saygı ve rahmetle anıyorum. Onun kurduğu sağlam ve kıymetli temeller üzerine, bayrağı teslim alan tüm yöneticilerimiz şirketi adım adım, kurucumuzun da isteği olan 100 yıllık şirket olma yolunda taşıdı, hep birlikte de taşımaya devam ediyoruz.    Her geçen yıl hizmet ağımızdaki gelişmeye paralel olarak müşterilerimizin beklentilerini karşılamak üzere sektöre öncülük eden yeniliklerimizi hayata geçirdik.Bu uzun yolda her zaman en değerli kaynağımız, yetkin çalışan profilimiz oldu. 14 bine yakın Aras’ın özverili çalışmaları bize sektörde fark yaratma imkânı veriyor. 800’ün üstünde şubemiz, 28 transfer merkezimiz ve yaklaşık 14 bin çalışanımızla büyük, güzel bir ailenin parçasıyız ve Türkiye’nin en geniş dağıtım ağına sahip kargo şirketlerinden biri konumundayız . Biliyoruz ki, elde ettiğimiz her başarıda, ulaştığımız her hedefte çalışma arkadaşlarımızın emeği ve katkısı çok büyük. Aynı zamanda günün değişen koşullarına hızla uyum sağlayan, dinamik bir yapımız var. Bunun gerektirdiği teknolojik ve operasyonel tüm yatırımlarımızı hayata geçiriyoruz. Tüm bunlar bir arada bizi ileriye taşıyor.  İlk günden bu yana öncü ve yenilikçi hizmetlerimizle sektöre yön veriyor, “dünya markası” olma vizyonumuzla yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Yaptığımız yatırımlarla ülkemize hem istihdam hem de katma değer yaratmaya devam ediyoruz.

  1. Sizin Aras Kargo ile yollarınızın kesişmesi nasıl oldu? Genel Müdürlüğünüzün ardından neler değişti?

Şirketimiz oldukça köklü bir geçmişe, bilgi ve deneyime sahip. Yaklaşık 1 yıl önce Genel Müdürlük görevine getirildiğim bu kurumda 16 yıllık bir geçmişe sahibim. Şirketle ilk tanışmam ise acentelik alarak başladı.

Aras Kargo’nun çalışanlarının ortaya koyduğu çalışmaları, emeklerini takip ve takdir eden yapısının kariyerim üzerinde oldukça olumlu etkileri oldu. Şirketimizde benim acentelikten başlayan kariyer hikâyem gibi, işin daha da temelinden kuryelikten başlayıp, yöneticiliğe yükselmiş pek çok başarı hikayesi var. Bu kariyer yaklaşımı, hem bize şirketimiz açısından işi mutfağında öğrenmiş, tüm inceliklerini bilen tecrübeli yöneticilerle çalışma avantajı sağlıyor, hem de potansiyeli ve sektörde kariyer yapma isteği olan tüm çalışma arkadaşlarıma işe başladığı pozisyon ne olursa olsun yükselme fırsatı sunuyor.

Aras Kargo benim için de bu anlamda hem sektörü öğrenmem için bir okul, hem de 14 bin kişilik büyük bir ailede kariyer yapma fırsatı oldu. Sektörün dinamizmi ve büyüme potansiyeli o dönemde beni çok etkiledi. Bu potansiyelin devamlılığına olan ön görüm ve inancımla acenteliği bırakıp, Aras Kargo’da profesyonel olarak çalışmaya karar verdim. O zamanki yönetimimizin de takdiri ile Satış Yöneticisi olarak şirketteki kariyer yolculuğuma başladım. Sonrasında sırasıyla Bölge Müdür Yardımcısı ve Bölge Müdürü görevlerine getirildim. Şirketin, 2008 yılında başlattığı acente dönüşüm projesi kapsamında Acenteler Müdürü olarak atandım ve 2 yıldan daha az bir sürede yüzde 12’lerde olan acente oranının, yüzde 70’lere ulaşmasında sürecin yönetimine ve kurgusuna katkıda bulundum.  İş Geliştirme ve Strateji Direktörlüğü görevini üstlendim. Operasyon ve Satış’tan Sorumlu Genel Müdür Yardımcılığı görevlerinde bulundum.  1 yıl kadar önce de  Aras Kargo Genel Müdürü olarak atandım. Kargo sektöründe 15 yılı bulan kariyerim boyunca Aras Kargo’nun hemen hemen her departmanında görev alarak hem işin inceliklerini öğrendim, hem de şirketi yakından tanıma fırsatı edindim. Son yıllarda e-ticaretin sektöre kattığı ivmeyi de doğru şekilde değerlendirip, yatırımlarımızı bu yönde yapıp, istikrarlı bir büyüme trendi yakaladık. Aras Kargo’yu büyüme trendini koruyan, doğru yatırımları ve sektörün gerektirdiği düzenlemeleri doğru zamanda hayata geçiren, 100 yıllık marka olma yolunda ilerletmeye tüm çalışma arkadaşlarımla birlikte devam edeceğiz. Bu çabanın en net göstergesi de Aras Kargo’nun son 3 yıldır çift haneli büyüme istikrarını koruyor olması.

  1. Kargo sektörü geniş kapsamlı baktığımızda Türkiye’deki birçok sektörün kilit noktasında bulunuyor. Üreticilerin ya da firmaların ürünlerini insanlara sunmasında aracılık rolü de üstleniyor. Sizce kargo sektörünün ekonomideki yeri nedir?

Bugün Türkiye Kargo, Kurye ve Dağıtım sektörü, 110 binden fazla kişiye istihdam sağlamaktadır. 25 bin araç ile 10 bin sabit merkezde günde 7,5 milyon adres ziyareti ve günlük 5 milyon kilometre yol kat edilmektedir. Dünyanın önde gelen çok uluslu firmalarının faaliyet gösterdiği sektörde, AB standartlarının bile üzerinde %97′lik müşteri memnuniyetine ulaşılmaktadır. Ülkemizin sahip olduğu coğrafi avantajını kaliteli, hızlı, çağın gereklerine ve tüketici ihtiyaçlarına uygun bir hizmet anlayışıyla birleştiren kargo sektörü, 2023 yılının stratejik sektörleri arasında yer almaya aday bir sektör. Son yıllarda hızla gelişen e-ticaret sektörü de kargo sektörünün ekonomideki yerini önemli hale getirmekte. Artan e-ticaret hacmine bağlı olarak, kargo sektörü de gelişiyor, değişen alışveriş alışkanlıklarına göre kendisini geliştiriyor. Biz de bütün teknolojik ve alt yapı yatırımlarımızı bu yönde yapıyoruz.

  1. Sadece ekonomik bazda değil aralarında binlerce kilometre olan insanların da birbirlerine yakın olmasını sağlayan bir sektör. Bu kapsamda sektörü nasıl değerlendirirsiniz?

Kargo sektörü, sizin de ifade ettiğiniz gibi insanları birbirine yakınlaştıran, ihtiyaçların temin edilmesini sağlayan ve mesafeleri ortadan kaldıran bir sektör. Bu anlamda değerlendirdiğimizde stratejik öneme sahip olduğunu söylemek çok da yanlış olmaz. Biz de Aras Kargo olarak 14 bin çalışanımızla günde yaklaşık 600 bin gönderiyi sahiplerine ulaştırmak üzere her gün binlerce kişiyle temas ediyoruz. Taşıdığımız her gönderi bizler için bir paketten ziyade bir ‘önem’. Sloganımızda da altını çizdiğimiz gibi her paketi büyük bir önemle taşıyoruz.

  1. Aras Kargo geniş dağıtım ağıyla Türkiye’nin dört bir yanına hizmet götürüyor. Aras Kargo’nun sektöre sunduğu hizmetlerden ve farklarından bahsedebilir misiniz?

Aras Kargo olarak her türlü ihtiyacı karşılayacak teslimat çözümlerimizi yurt içinde ve yurt dışında müşterilerimizle buluşturuyoruz. En çok tercih edilen ürünlerimiz standart hizmetimizin yanı sıra, kapıda ödeme kolaylığı sağladığımız Aras Tahsilatlı ve hava taşımacılığına müsait illerimizde gönderi süresini hızlandıran Aras Uçak. Müşterilerimizin memnuniyeti için sunduğumuz çözüm ve hizmetlerin geri dönüşünü de çok iyi şekilde alıyoruz. Son üç yıldır KOBİ E-Ticaret Raporu’na göre “KOBİ’lerin en fazla tercih ettiği kargo şirketi” seçiliyoruz. Ayrıca ALFA Awards’ta son iki yıldır peş peşe "Müşteri Deneyimini En İyi Tasarlayan ve Sunan Marka" olarak ödüllendiriliyoruz.

  1. Gelişen teknoloji de kargo sektörünü farklı boyutlara taşıyor. Siz de yeni teknolojileri hemen entegre eden ve müşterilerinin hizmetine sunan bir firma olarak teknolojiden nasıl faydalanıyorsunuz? Gelecek teknolojilerde neleri öngörüyorsunuz?

Güncel beklentilerin karşılanması ve global değişime ayak uydurulması noktasında dijital dönüşümün önceliklendirilmesi ve teknolojik altyapı yatırımları büyük önem taşıyor. Sektörün gerektirdiği teknolojik gelişimi yakından takip ediyor ve yatırımlarımızı bu yönde güncelliyoruz.

Bu kapsamda bu yılki yatırım önceliklerimizden birini harita altyapısı oluşturuyor. Ana amacımız tamamen kurye rota optimizasyonuna geçmek. Bir başka yatırım odağımız da kuryelerimizin olmazsa olmaz parçası el terminalleri. El terminallerine yaptığımız yatırımla bütün iş süreçlerimizi “doğrudan okuma” yöntemiyle takip edebiliyoruz.

Yine iş süreçlerini daha verimli kılmak amacıyla birkaç yıl önce başladığımız transfer merkezlerimizi teknolojik hâle getirme yatırımlarımıza devam ediyoruz. Bu doğrultuda ilk olarak hem operasyonel hem de metrekare olarak en büyük transfer merkezlerimizden biri olan İkitelli Transfer Merkezi'mizi teknolojik olarak yenileyerek merkezin kapasitesini saatte 5 bin 500 gönderiden 15 bine yükselttik. Avrupa’da tek çatı altındaki en büyük tesislerden biri olarak inşa edildi. Geçen yıl da İstanbul Anadolu yakasındaki Orhanlı Transfer Merkezi’ni ve İzmir’deki Transfer Merkezimizi teknolojik olarak yenileyerek, sorter sistemine geçirdik. Ankara’nın da bu yıl içerisinde tamamlanmasını planlıyoruz. Yine E-ticaret gönderilerindeki artan hacmi daha iyi yönetebilmek için İstanbul’un iki yakasına küçük paket ayrıştırıcı makine yatırımını devreye aldık. Bu yıl da büyük şehirlerimizde aynı yatırıma devam etmeyi planlıyoruz.

  1. Aynı zamanda bir Guinness rekoru hikayeniz de var tarihinizde… Bunun yanında ulusal ve uluslararası değerlendirme şirketlerinden aldığınız birçok başarı ve ödül de var. Onlardan da bahsedebilir misiniz?

Aras Kargo’nun 30’uncu yıl etkinlikleri kapsamında o zamanki yönetimimiz tarafından şirketimiz adına unutulmaz bir anıya imza atıldı. "En Hızlı Zamanda 800 Kutuyu Bir Kamyona Yüklemek ve Boşaltmak", "Bir Fatura Numarası Altında En Fazla Gönderi" ve "En Çok Kişiyle Yapılan Halay " rekorlarıyla 2009 yılında bir günde üç ayrı Guinness rekoru kırıldı. Sizin de söylediğiniz gibi şirketimiz kuruluşundan itibaren bir çok başarı ve ödüle imza attı. Saymaya kalksak uzun bir liste olacaktır. Yakın zamana baktığımızda ise; sürdürülebilir bir projeye dönüştürdüğümüz Doğa Dostu Araslar Kıyı Temizliği sosyal sorumluluk projemiz bize 2 uluslararası ödül getirdi. ‘Kurumsal Vatandaşlık’ kategorisi, ‘Çevre Kirliliğini Önleme’ dalında The International CSR Excellence Awards ödülünü, Stevie Uluslararası İş Ödülleri’nde ise sosyal sorumluluk alanında ödüle layık görüldük.

Son üç yıldır KOBİ E-Ticaret Raporu’na göre “KOBİ’lerin en fazla tercih ettiği kargo şirketi” seçiliyoruz. ALFA Awards’ta son iki yıldır peş peşe "Müşteri Deneyimini En İyi Tasarlayan ve Sunan Marka" olarak ödüllendiriliyoruz. En iyi alışveriş deneyimi yaşatan e-ticaret platformlarının ödüllendirildiği ECHO Awards’da ise kargo kategorisinde müşterisine “En İyi E-Ticaret Deneyimini Yaşatan” şirket seçildik. 41 yıllık tarihimizde gerek iş süreçlerimiz gerekse çevre alanında layık görüldüğümüz her bir ödül bizler için çok kıymetli ve anlamlı.

  1. Son dönemde dünyayı etkisi altına alan ve pandemi durumu yaratan bir salgın ile de mücadele ediyoruz. Aras Kargo milyonlarca insana hizmet sunan bir marka olarak hangi önlemleri aldı?

Aras Kargo olarak çalışanlarımız ve müşterilerimizin sağlığını her şeyden çok önemsiyoruz. Tüm iş süreçlerimizi büyük bir hassasiyetle sürdürüyoruz. Hem müşterilerimizi hem de çalışanlarımızı korumak için Dünya Sağlık Örgütü ve Sağlık Bakanlığı’nın önerilerine göre tedbiri alıyor, önlemlerimizi en üst seviyede tutuyoruz. İlk olarak tüm çalışanlarımızı Sağlık Bakanlığı’nın yayınlamış olduğu yönergeler ve 14 gün kuralı doğrultusunda koronavirüsüne karşı alınacak önlemlerle ilgili bilgilendirdik. Risk grubunda olup sağlık sorunları olan, 60 yaş üstü, hamile vb. çalışanlarımızı idari izne çıkardık.

COVID-19 salgınına karşı tüm birimlerimizde girişlerde temassız ateş ölçümü yapıyor, yüksek ateş tespit edilmesi durumunda iş yeri hekimlerimize yönlendiriyoruz. Kargo alımı ve teslimatlarda müşterilerimizle kuryelerimiz arasında Sağlık Bakanlığı’nın önerdiği şekilde mesafe bırakmaya özen gösteriyoruz. Kargo tesliminde temassız teslimata dikkat ediyoruz. Müşterilerin T.C. kimlik kartları çipli ise temassız okutuyor, eski tip kimlikse kimliği uzaktan kontrol edip isim soy isim alıyoruz. Tüm çalışanlarımıza yeterli olacak şekilde maske ve eldiven temin ediyoruz ve tüm birimlerimizde el dezenfektanı bulunduruyoruz. Şube içine en fazla 3 müşteri alıyor, aralarında mesafe bırakmaları için sözlü olarak bilgi veriyor ve şubelerimizdeki yazılı yönlendirmelerle dikkatlerini çekiyoruz. Önerilen mesafenin bırakılması için zemin işaret bantları kullanıyoruz.

Sterilizasyonla ilgili olarak ise tüm şubelerimizde sterilizasyon işlemlerini gerekli aralıklarla yapıyoruz. Ayrıca genel müdürlük, bölge müdürlükleri ve transfer merkezlerimizde sterilizasyon işlemleri yapılıyor. Personel servislerimiz de dahil olmak üzere transfer merkezlerinde araç içi sterilizasyonlar yapılıyor.

  1. Bu süreçte insanlar genel ihtiyaçlarının yanı sıra temel ihtiyaçlarını da evden çıkmadan karşılamak zorunda kaldı ve bu ihtiyaçları da büyük bir özveriyle kargo sektörü kişilere ulaştırdı. Siz bu süreçte operasyonlarınızı nasıl şekillendirdiniz?

Nielsen E-Ticaret Paneline göre; pazar büyümesi, ilk vakanın açıklanmasından sonra geçen 5 haftada, 2020’nin ilk iki aylık performansının üç kat üzerine çıkarak %171 olarak gerçekleşti.

Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını nedeniyle, alışveriş şekilleri ve öncelikli ihtiyaçlarda farklılaşma olduğunu ve hareketlilik yaşandığını söyleyebiliriz. Şirketten şirkete olan kargolar azaldı. Şirketlerden şahıslara olan kargolar artış gösterdi. Temel ihtiyaçlar, hijyen ve temizlik ürünleri, spor malzemeleri gibi ürünlerde talep artarken bazı ürünlerin siparişinde de azalma yaşandı. Sektörümüz bu gibi hareketli dönemlere alışkın bir sektör. İndirim kampanyaları dönemlerinden hareketli dönemlere hazırlıklıyız. Son 2 yıldır e-ticaret gönderilerinde artış gözlenmekte olup, özellikle kampanya dönemlerinde günlük işlem hacmimizin yüzde 50 ve üstünde gönderi gerçekleşiyor. Artan hacmi yönetebilmek için transfer merkezlerimizde ve IT altyapımıza yatırımlar yaptık. Artan kapasiteyi de bu sayede yönettik. Gerekli altyapı ve teknolojik yatırımlarla birlikte böyle önemli dönemlerde daha verimli, aynı zamanda sistematik bir şekilde hizmet veriyoruz.

  1. Pandemi durumunun ardından belki de sektör yeni bir sürece girecek. Siz sektörün bu süreçte neler yaşayacağını düşünüyorsunuz? Aras Kargo’nun bu süreçteki ve gelecekteki hedefleri nelerdir?

Pandemi ile birlikte teknoloji ve dijital büyük bir önem kazandı. Oldukça dinamik bir yapısı olan kargo sektöründe değişen taleplere göre teknolojik yatırımları yapmak, altyapıyı güçlendirmek, iş süreçlerini daha verimli hâle getirmek her zamankinden daha büyük önem taşıyor. Biz de bu değişime ayak uyduruyor, teknoloji tarafındaki altyapı yatırımlarımıza aralıksız devam ediyoruz. Bu anlamda yaklaşık üç yıl önce başlayan dijital dönüşüm süreci ile ilgili çalışmalarımıza da hız kazandırdık. İlk yatırımlarımızı, ağırlıklı olarak araç yenileme, el terminalleri, kaynak planlama yazılımı, elektronik ölçüm tartım sistemleri, konveyör sistemleri gibi teknolojilere yaptık. Dijital dönüşümle yalnızca yazılım ve sistemleri değil, organizasyonumuzu, şubelerimizi ve transfer merkezlerimizi de dönüştürmeye başladık. Bu dönüşüm, müşterilerimizin iş akışlarını da olumlu etkiliyor ve sektörlerinde rekabet gücü kazandırıyor.