Müşterinin (alıcı ya da gönderici), gönderinin çıkış veya varış yaptığı hizmet birimine ya da hizmet biriminin bağlı olduğu Bölge Müdürlüğü’ne yazılı dilekçe ile başvurması gerekmektedir. Kargonun göndericisi veya alıcısı konumunda yer almayan 3. şahıslar tazmin başvurusunda bulunamazlar. Online tazmin başvurusu gerçekleştirilir ise tazmin dilekçesinin ıslak imzalı halinin başvuru esnasında sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Daha sonra belgenin orijinalinin de Aras Kargo genel müdürlük adresine gönderilmesi gerekmektedir.
Tazmin dilekçesi için tıklayınız.
Gönderinin çıkış veya varış yaptığı hizmet birimi, müşterinin verdiği tazmin dilekçesi ve evraklarını tazmin ekranında kayıt altına alarak bağlı olduğu Bölge Müdürlüğü’ne gönderir. Bölge Müdürlüğü’ne ulaştırılan başvuru dilekçesi ve evraklar ön incelemeye alınır. Dilekçe ve evraklarda eksiklik olması halinde müşteriden verilen süre içerisinde (3 iş günü) evrakları tamamlaması talep edilir. Bölge Müdürlüğü gerekli gördüğü takdirde yukarıda belirttiğimiz evraklara ilaveten bilgi/belge talep edebilir.
Eksik bilgi ve belgelerin müşteri tarafından ibrazı üzerine değerlendirme aşamasına geçilir. Eksiklikler müşteri tarafından verilen süre içerisinde tamamlanmaması halinde değerlendirme aşamasına geçilmeden başvuru reddedilir.
Zayi (kayıp) nedeniyle yapılan başvurularda gönderi için Türkiye çapında tüm birim ve aktarma merkezlerinde araştırma süreci başlatılır. Hasar/gecikme nedeniyle yapılan başvurularda gönderinin çıkışından alıcıya teslim edileceği ana kadar tüm geçiş güzergâhlarından görüş ve tutanaklar istenir.
Kayıp kargonun bulunmaması halinde, ürünün bedelini gösteren taşıma tarihli sevk irsaliye / fatura ibrazının yapılamaması ve tazmin dilekçesinde talep edilen tazminat tutarının neye göre belirlendiğinin belli olmadığı durumlarda ise Türk Ticaret Kanunun 882. maddesine uygun olarak SDR* kuru üzerinden kargonun tazminat bedeli belirlenir. SDR bedeli yüksek, talep edilen bedel düşük ise talep edilen bedel üzerinden ödeme onayı verilir.
*SDR : Özel Çekme Hakkı’dır. Özel Çekme Hakkı, eşyanın taşıma amacıyla taşıyıcıya teslim edildiği tarihteki veya taraflarca kararlaştırılan diğer bir tarihteki, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca belirlenen değerine göre Türk Lirasına çevrilir. SDR kuru günlük olarak Merkez Bankası tarafından belirlenmektedir. Bu kur https://www.tcmb.gov.tr/kurlar/kurlar_tr.html sitesi üzerinden kontrol edilir. SDR kuru kargonun faturalandırıldığı tarihteki kur baz alınarak hesaplanmaktadır. (SDR Kuru*8,33*desi=ödenecek miktar)
Araştırma, görüş isteme süreci tamamlandıktan sonra Bölge Müdürlüğü dosya üzerine yaptığı olumlu veya olumsuz görüşüyle birlikte dosyayı Genel müdürlük onayına gönderir.
Yukarıda istenilen belgelerin eksiksiz olarak teslimi tazmin talebinin kabul edileceği anlamına gelmemektedir. Aras Kargo A.Ş. araştırma sonucunda istenilen bilgi/belge, görüş ve değerlendirmeyi inceleyerek, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu ve ilgili mevzuat hükümlerine göre, tazmin talebini reddetme hakkını haizdir.
Tazmin talebinin kabul edilmesi halinde, bireysel müşterilerden ibraname ve gider pusulası imzalaması, Vergi Usul Kanunu uyarınca faturaya tabii müşterilerden ise ibraname ve Aras Kargo A.Ş. adına düzenlenmiş tazmin faturası talep edilir. İbraname ve gider pusulası müşteriye imzalatılmak üzere ilgili birime gönderilir.
İstenilen belgeler düzenlenip imzalanarak müşteri tarafından ilgili birime teslim edildikten sonra Bölge Müdürlüğü’ne gönderilir. Müşterinin ödemesi banka hesabına yapılır.
Tam tazminat ödenmesi halinde tazmine konu olan hasarlı kargo, Aras Kargo’ya verilmek zorundadır.
Tazmin talebinin reddedilmesi halinde müşterinin sistemde tanımlı mail adresine mail ile ya da ilgili birim tarafından müşteriye başvuru sonucu hakkında bilgi verilir. Müşterinin tazmin sonucuna itiraz etmesi halinde yukarıda belirttiğimiz aynı prosedür uygulanarak tekrar değerlendirme yapılır.
Aras Kargo A.Ş. kusurundan kaynaklanmayan haller ile 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu ve ilgili mevzuata belirtilen sorumsuzluk nedenlerinin varlığı halinde kargonun hasar ve zıyaından şirketimiz sorumlu değildir.
Aras Kargo A.Ş. Operasyonel Taşıma Standartları dışında ürün gönderilmesi
(Tazmin prosedürümüz ile ilgili yapılan değişiklikler güncel olarak web sayfamızda yayınlanarak, yayım tarihi itibariyle yürürlüğe girecektir.)
** Sorumluluk belgesi için tıklayınız.
Taşımacılıktan kaynaklı doğacak ihtilaflarda tek yetkili merci İstanbul Mahkemeleri ve İcra Daireleri’dir.