Kargo Tanımı; Belirli sürelerde bir yerden başka bir yere taşınan dosya, paket, koli, sandık vb. içerisindeki eşya ve emtialar’ a denir.
Kargo Taşımacılığı; Aynı şehir içerisinde, şehirlerarasında veya ülkemizle diğer ülkeler arasında eşya ve emtia taşınmasının belirli süre içinde yapılması işine kargo taşımacılığı denir.
Amacımız; Gönderilerin zamanında eksiksiz ve hasarsız olarak teslimatının yapılması.
Şubeden veya adresten kargo alımı esnasında düzenlenmesi gerekir. Alıcı ve Gönderici iletişim bilgileri hizmet, kargo, adet ve ödeme tipi ile kargo alım tarihi eksiksiz olacak şekilde belge üzerine yazılır ve karşılıklı imzalanarak birinci nüshası müşteriye teslim edilir. Boş ATF belge ve koçanının müşterilere ve üçüncü şahıslara verilmesi yasaktır. Adresten Alım sürecinde müşterilere ait sevk irsaliyesi/fatura vs. imzalanması yasaktır.
Kargo taşıma barkodu, kargonun zamanında teslimat noktasına ulaşması için önem arz eden bir pusula olup barkodun malzemenin üzerinden düşmeyecek ve net görülebilecek şekilde yapıştırılıyor olması standart işleyişimiz gereğidir. Malzemenin özel yapısı gereği barkodun düşmemesi adına barkot plakası, kodlama kalemi ile kargo üzerine kodlama yapılması gibi yardımcı elemanların kullanılması zorunludur.
Müşteriden kargo alındığı andan itibaren başlayıp, kargonun alıcısına teslim edildiği ana kadar geçen tüm süreçlerde gönderinin sağlıklı takip edilebilmesi ve gerekli performansların ölçümlenmesi için tüm okutmaların parça bazında yapılıyor olması standardımızdır.
Müşteriden kargo alındığı andan itibaren malzemenin kişi ve birimler arası sürücüler dahil, kargonun alıcısına teslim edildiği ana kadar geçen tüm süreçlerde gönderinin eksiksiz zimmetinin parça bazında yapılıyor olması standardımızdır.
Yasalar gereği birimler arası kargo sevkiyatı sırasında ve kargonun alıcısına teslimata götürüldüğü esnada toplu taşıma irsaliyesinin düzenleniyor olması standardımızdır. Dağıtım esnasında KTF artı TTİ belgesinin kullanılması esastır.
Birimler arası kargo sevkiyatı sırasında sağlıklı zimmet zincirinin takip edilebilmesi ve kargo güvenliği için tüm araçlarda ve manifesto torbalarında plastik mühür kullanılıyor olması standardımızdır. Mühür üzerindeki numaranın TTİ üzerine yazılması zorunludur.
Birimler arası Dosya ve Mi kargo sevkiyatları sırasında, manifesto torbasının kullanılması, kullanımları sırasında plastik mühür ile TTİ kullanılması zorunludur.
Standart Dosya gönderimi Standart Dosya gönderimi; içeriği ticari ürün olmayan ve belirli bir noktadan belirli bir noktaya daha önceden belirlenmiş ve sistemimizde taahhüt edilmiş olan teslim sürelerinde teslimatını gerçekleştirdiğimiz hizmetimizdir. Dosya statüsünde olan kargolar manifesto torbası içerisinde sevk edilirler. Manifesto torbası için TTİ oluşturulur.
0,5-2 Kg/Desi aralığındaki gönderiler için 'Mİ' diye tabir edilen içeriği emtia olan ve dosya niteliğinde olmayan ürünleri taşıdığımız özel bir hizmettir. Mİ statüsünde olan kargolar, dosya’ da olduğu gibi manifesto torbası içerisinde sevk edilirler. TTİ uygulaması bildiğiniz üzere manifesto ile taşımada standarttır. Mİ olarak sevk edilen ürün eğer ticari bir ürün ise, gönderici müşterinin müşteri sevk irsaliyesi belgesi ile bireysel bir gönderi ise içerik beyanın alınarak sevk edilmesi gerekir.
Paket statüsünde olan kargolar, ürün eğer ticari bir ürün ise, gönderici müşterinin müşteri sevk irsaliyesi belgesi ile bireysel bir gönderi ise içerik beyanın alınarak sevk edilmesi gerekir.
Türkiye deniz sahasındaki, Adalara tek parçada 99 dm3 (30 Kg) olacak şekilde sınırlandırılmıştır. Bu lokasyonlara yoğunluğa bağlı olarak her gün ve veya haftanın belirli günleri Mobil adres olacak şekilde kargo sevkiyatı ve teslimat yapılmaktadır. Mücbir nedenlerden doğan teslimat gecikmeleri Aras Kargo A.Ş. nin sorumluluğunda değildir.
Yurt içinde yapılan gönderilerde dönemsel ve güncel olarak sistemimizde belirtilen limit ve sürelerde teslimat yapılır. Bu limit ve süreler tamamen tedarikçi hava taşımacı firmaların güncellemelerine göre belirlenmekte ve bu hizmet müşterilerimize sunulmaktadır.
Hava taşıma kuralları kapsamında taşınacak olan malın 1,40 metre uzunluğunu geçmemesi ve tek parçada 30 kg. üstünü geçmemesi gerekmektedir.
Taşıyıcı hava firması bu taşımayı zamanında yapmak için her türlü makul çabayı göstermeyi üstlenir. Taşıyıcıya kusur atfı mümkün olmayan durumlarda veya beklenmeyen hallerde; taşıyıcı, başka taşıyıcıları veya uçakları kullanabilir ve önceden bildirmeksizin yükletenin yararlarını da gözeterek taşımayı diğer taşıma araçları ile yapabilir. Taşıyıcı hava yolu yol düzeni seçmeye veya değiştirmeye veya yol düzeni dışına çıkmaya yetkilidir.
Bu sebeple oluşabilecek Rötar-İptal ya da hava yolu firmasından kaynaklı mücbir sebep statüsüne giren tüm hallerde sorumluluk yasal olarak hava taşıyıcısı firmaya ait olup Aras Kargo bundan dolayı sorumluluk almamaktadır.
Taşıtılacak Dosya-Paket-Koli-Çuval-Sandığın ambalaj sorumluluğu ve taşımaya uygun ambalajlanması göndericiye aittir. İçerisinde taşınması hava yolu firmalarında ve yasalarca yasaklanmış ürün, IATA tarafından Tehlikeli Madde statüsü bulunan ürünler ile birlikte canlı hayvan taşınmaz.
Gönderimi yapılmak istenen paket eğer soğuk zincir statüsünde ise taşıyıcı hava yolu firmasının belirlemiş olduğu paketleme kurallarında belirtilen etiket ve işaretlemeler yapılmak zorundadır ve en az uçuş saatinden İstanbul’da 5 saat önce Aras Kargo Şubelerine, diğer illerde ise her ilin konumuna göre çok daha önce bırakılması ve paket içerisinde ürünü 48 saat boyunca korumaya muktedir kuru buz bulundurulması gerekmektedir. Soğuk zincir kapsamındaki ürünlerin bozulmasından doğan zararlar Aras Kargo A.Ş nin sorumluğunda değildir.
Mevcut taşıma standartlarımız çerçevesinde, Kara yolları taşımacılık kanunu kapsamında olan belge ve süreçler ile Ulaştırma Bakanlığı yönetmeliği çerçevesinde kara yolu taşımacılık kuralları standardımızdır. Karayolu taşımacılığımızda Aras Kargo A.Ş tarafından mücbir nedenler dışında kalan süreçlerde beyan edilen ulaşım ve teslimat sürelerimiz 0-600 Km 24 saat, 600 Km üstü 48 saat ( İstanbul - Hakkâri ve Kıbrıs varışlı kargolar 72 saat ) sınırlı olup kargo teslimatlarının gün içerisinde yapılması esastır.
Sistemimizde güncel bulunan (Mobil Hizmet) ve dönemsel belirlenen günlerde, Belde ve Köylerimize nüfus, merkeze ulaşım mesafesi, sanayi potansiyeli, Resmi kurum-Banka mevcuduna göre MOBİL GÜN tamınlaması ile teslimat yapılır. Mobil Alana ait Kata teslimatlar da Standart Kargo kuralları geçerlidir.
Varış biriminin günlük faaliyet ve mobil alanı dışında kalan noktalara gelen kargolarda adrese teslim hizmeti verilmemektedir. Bu noktalar Adrese Teslim Hizmeti dışında kalmaktadır. Genel Müdürlük anlaşmalı bazı firmaların kargoları için yapılacak adrese teslim masrafı belirlenerek çıkış birimine giderleşir ve bunun dışında ki teslimatlar da oluşacak maliyetler Genel Müdürlük Şube Operasyon görüş ve onayına istinaden gerçekleştirilir.
Hizmet tipi şube teslim (AH, Tİ ve SMS ) olan ve bir önceki günden alıcısına teslim edilemeyen gönderiler kargonun alıcısına veya kargo almaya yetkisi olan kişilere teslimatı,
Hizmet tipi AT ve bir önceki günden alıcısına teslim edilemeyen gönderiler kargonun alıcısına veya kargo almaya yetkisi olan kişilere teslimatı,
Alıcısına herhangi bir nedenden dolayı teslimatı yapılmayana kargoların, teslimat şubesine ulaştıktan sonra çıkış şubesine iade edilmeden önce şubede bekletme süresi maksimum üç günüdür. Üç iş günü süresi zarfında kargoların çıkış şubelerine iade edilmesi söz konusu olur ise, teslimat şubesinin çıkış şubesinden iade onayını teslim edememe nedenini sistem üzerinden beyan ederek onayı dahilinde kargonun çıkış şubesine iade edilmesi sağlanabilir. Tüm zamanlamalar çerçevesinde çıkış şubesine habersiz iadesi yapılan kargolarda oluşacak zarar ve ziyanlar kusurlu olan birime yansıtması yapılır.
NOT; VMH, Çapraz ve Şaşkın olarak farklı birimine gönderilen ve Aciliyeti olan gönderilerin teslimatı en güvenli ve hızlı şekilde yapılır ve oluşan maliyetler hata yapan birime rücu edilir ( Süreç ilgili Bölge Operasyon yöneticilerinin organizasyonu ve kontrolünde gerçekleşir).
Gönderinin ölçümü yapılırken, Yurtiçi gönderilerde En, boy ve yükseklik birim değerleri birbirleri ile çarpılır ve 3.000 e bölünür. (En*Boy*Yükseklik/3.000=olması gereken değer 20*35*40/3.000=9,33)
Yurtdışı gönderilerde En, boy ve yükseklik birim değerleri birbirleri ile çarpılır ve 5.000 e bölünür. (En*Boy*Yükseklik/5.000=olması gereken değer” 20*35*40/5.000=5,6)
Ölçüm Tartım sonucunda desi ve kg. olarak sisteme kayıt girilir. Yüksek olan baremden fiyatlandırılır.
Transfer Merkezlerince ve veya varış birimleri tarafından tespiti yapılan ölçüm tartım uygunsuzluklarının fiyatlandırması bireysel liste üzerinden hesaplanarak çıkış şubesine yansıtması yapılmaktadır.
Şubelerimizde toplama ve teslimat anında özel araç ve ek personel gerektirecek, Transfer Merkezlerimizde konveyöre indirilemeyecek, elleçleme ve istifleme sorunu yaratıp tek kişi ile opere edilemeyecek, yeterli sağlamlıkta taşıma ambalajı olmayan, yanındaki kargolara zarar verebilecek evsaftaki kargolar, Türk Ticaret Kanunu, Posta Kanunu, Karayolları Taşıma Kanunu ile diğer mevzuatlar dâhilinde taşınması yasak olan ve tehlikeli maddeler standart dışı kargolardır.
İçeriği Sıvı İhtiva Eden Kargolar: Bireysel ve Kurumsal müşteri ayrımı yapılmaksızın tüm müşterilerimizin içeriği sıvı olan tüm kargoları ve tenekeleri Standart Dışı Kargodur. Ambalajı taşıma standartlarında ise; taşıma güvencesi olmadan taşınabilmektedir. (Sıvı taşımacılığına konu ürünlerin taşınması; şayet bidon içerisinde ise ek sızdırmaz ambalajlı, teneke ise sandık içerisinde, diğer sıvı muhteviyası ürünlerin de çift oluklu mukavva içerisinde ikinci koruyu ambalaj ile yapılacaktır.) İnsan sağlığına zararlı olabilecek sıvı ürünlerin taşınması kesinlikle yasaktır. (Kimyasal içerikli, tuz ruhu, çamaşır suyu vb.gibi…)
Kimyasal Madde İçeren Gönderiler: Tüm müşterilerimizin yanıcı, patlayıcı, zehirleyici her türlü sıvı ve gaz özelliği bulunan gönderileri ile içeriği biyolojik tehlike içerdiğinin dış yüzündeki uyarı stickerları ile belirlenmiş, uyuşturucu vb.gibi gönderiler Standart Dışı Kargodur. Bu tip kargolar taşınmaz.
Ambalajı taşıma standartlarında ise; taşıma güvencesi olmadan Genel Müdürlük Operasyon uygunluğu ile taşınabilmektedir.
Şekilsiz Kargolar: Ambalajları ve gönderilerin içeriği sebebiyle istifleme imkânı bulunmayan tüm şekilsiz kargolar ile yine ambalaj dışına taşacak şekilde sivri uçlu, kesici aksamlı ve çıkıntılı her türlü kargo standart dışı kargodur. Ambalajı taşıma standartlarında ise; Genel Müdürlük Operasyon uygunluğu ile taşınabilmektedir.(Şekilsiz kargolar sandıklı palet üzerinde taşınabilir)
Yetersiz Ambalaja Sahip Kargolar: Taşıma ambalajı, içine konan ürünün ağırlığını taşıyacak derecede mukavemetli olmalıdır. Ambalaj; sağlam olmalı üzerinde ıslaklık, delik ve yırtık olmamalıdır. Alt, üst ve yanlardan bantlı olmalıdır. Bunların haricinde tüm gönderiler Standart Dışıdır. Sevkiyat için teslim alınmamalıdır.
Yiyecek Maddesi İçerikli Gönderiler: Taşıma esnasında bozulabilecek veya zarar görebilecek her türlü yiyecek ve etrafındaki kargoları etkileyen ve sinen kokulara sahip kargolar Standart Dışı kargodur. Ambalajı taşıma standartlarına uygunsa Genel Müdürlük Operasyon uygunluğu ile sigortasız olarak taşınabilmektedir.
Tüm bunların yanında; Soğuk Zincir, Cam içerikli ürünler, her türlü değerli kağıt ve maden ile ateşli silahlar Standart Dışı Kargo kapsamına girmektedir. Ambalajı taşıma standartlarına uygunsa Genel Müdürlük Operasyon uygunluğu ile sigortasız olarak taşınabilmektedir.
Bu maddelerden Ağır ve Uzun Kargolar ile Şekilsiz Kargo statüsünde olanları mevcut taşıma fiyatlarının üzerinde ek bir bedel ile taşınması yapılabilecektir. Burada ki amacımız Standart Dışı kargo olmaları sebebiyle alım ve teslimlerinde 1 kişinin değil, belki 2 işi ve özel araçlarla sevk edilmesi, bunların yanında araçlarımızda mevcut desilerinden fazla yer kaplamalarıdır. Bu tür kargoların taşınması sırasında +1 gün teslimat süresine eklenir.
NOT; Taşıma standartlarına uygun olmayan ve çıkış TM tarafından çıkış birimine iade edilen gönderiye ait irsaliyenin iptal işlemi gerçekleştirilir ve ilgili gönderiye ait tutar birime rücu edilir.
Sınıf 1 - Patlayıcı Maddeler
Sınıf 2 - Gazlar (Alev alabilir, basınçlı, zehirli)
Sınıf 3 - Alev alabilir sıvı maddeler.
Sınıf 4 - Alev alabilir katı maddeler.
Sınıf 5 - Oksitleyici madde, Organik peroksitler.
Sınıf 6 - Zehirli ve bulaşıcı maddeler.
Sınıf 7 - Radyoaktif maddeler.
Sınıf 8 - Korosif (Aşındırıcı Maddeler)
Sınıf 9 - Muhtelif ( Kuru buz ve Mıknatıslı maddeler)
Aşağıdaki maddelerden herhangi birini sevk edecek olduğunuzu fark ederseniz kabul etmeyiniz ve derhal bilgisini birim yöneticisine veriniz.
Taşıyacağımız tüm paketler için çok hassas kontrollerin yapılması bir zorunluluktur. Bazen çok normal gibi görünen malzemeler taşıma esnasında en yüksek riski oluşturabilecek birer materyal olabilir.
Bu bölümde hasar Tutanak süreçlerini, tazmin konu ve dosya süreçlerini, Bir kargonun güvenliği nasıl sağlanmalı, ambalajlama konularını ve genel süreçlerimizi ile kusurlu birimlere tazmin rücu, tazmin gideri aktarımları ceza uygulamalarımızın standartlarını aktaracağız.
Ambalaj, içinde bulunan malzeme ya da ürünü koruyan, ürünü temiz ve güvenilir şekilde saklayıp, depolanmasını ve tüketiciye ulaştırılmasını sağlayan malzemedir.
Ambalaj ürünü saklar, sarar ve tasarımı ile ürünün satılmasına destek olur. Modern satış tekniklerinde ambalajın tasarımı tüketicinin dikkatini çekmesini sağlamakta ve ürün alım sürecinde tüketicinin kararını etkilemektedir. Bu nedenle ambalaj sadece ürünün zarar görmesinde değil satılmasında da oldukça önemli bir faktördür.
Ambalajlama, dağıtım, saklama, satış ve kullanımda, ürünün korunması ve barındırılmasında kullanılan bilim, sanat ve teknolojilerin tamamıdır. Ambalajlama aynı zamanda ürünün tasarımı, denenmesi ve üretimi süreçlerinde de kullanılmaktadır.Ambalaj etiketleme ise ambalajın üstünde ya da ambalajdan ayrı ancak ambalaj ile ilintili yazılı, elektronik ve grafik yöntemlerin tamamıdır.Ambalajlama ürünün taşınması, saklanması, satışı ve son kullanımı için ürünün hazırlanmasındaki koordineli sistem olarak açıklanabilir. Ambalajlama saklar, korur, taşır, bilgilendirir ve satar. Ambalaj; devlet, iş, bilgilendirme, sanayi ve kişisel kullanımda hayatımızın her zaman içindedir.
Ambalâjlar, genellikle menşei ülkenin dilinde taşıma talimatları ile işaretlenir. Bu işaretleme, bir ölçüde gönderilecek malın güvencesi olabilse de, farklı dilleri kullanan ülkelere malın gönderilmesinde veya transit geçişinde az bir değer ifade eder ve ambalâjı taşıyan kişiler okur-yazar değilse hiç bir değer ifade etmez.
Şematik semboller, genellikle gönderilecek malın taşıma amaçları için en iyi çözümdür ve bunların uygulanması, şüphesiz malın hatalı taşınmasından kaynaklanan zarar ve kayıpları azaltacaktır. Bu standartta belirtilen şematik semboller, ISO/TC 145, Grafik sembollerin kurallarına uygundur.
Şematik sembollerin kullanımı, hasarsız taşıma için herhangi bir garanti sağlamaz. Bu nedenle, iyi bir koruyucu ambalâj, birinci derecede önemlidir.
Bu standarda, taşıma talimatlarını belirtmek üzere fiziksel dağıtım zincirinde, taşıma ambalâjlarının işaretlenmesinde geleneksel olarak kullanılan semboller setini kapsar. Semboller, sadece gerektiğinde kullanılmalıdır.
Bu standart, herhangi bir mal içeren ambalâjlara uygulanır, ancak tehlikeli maddelerin taşımasına ait özel talimatları kapsamaz.
Üründe hiçbir açıklık kalmayacak şekilde saran kendisine ve başkalarının kargolarına zarar vermeyecek sağlamlıkta olan, ürünün ambalajı içerisinde sallanmasını engelleyecek gerekli desteklerin olduğu ambalaja standart ambalaj denir.
İçeriği İlaç ve veya her türlü Sıvı İhtiva Eden Kargolarda ambalajlama standardımız:
Bireysel ve Kurumsal müşteri ayrımı yapılmaksızın tüm müşterilerimizin içeriği ilaç ve veya her türlü sıvı içerikli olan tüm kargolarının ambalajı diğer kargolara zarar vermeyecek şekilde yapılmış olması gerekmektedir. Bu tür kargolar delinme, kırılma gibi hasarlanmalar söz konusu olduğunda diğer kargolara zarar verebilmektedir.
Bu neden ile yukarıdaki taşıma standartları ÖZEL ŞARTLARDA TAŞIDIKLARIMIZ kapsamında taşınması söz konusu olan ürünlerde oluşan hasarlanmalar tazminat kapsamı dışında olacak şekilde sorumluluk belgesi ile taşınır.
Eğer bir koli içerisinde birden fazla cam ve veya sıvı içerikli ürün taşınması söz konusu olur ise ilk olarak koli içerisinde cam ve sıvının hasarlanması neticesinde hasarlanabilecek başka ürünlerin bulundurulmaması gerekir. Ayrıca koli içerisine birbirlerine temas ederek hasarlanmaya engel olacak şekilde seperatörün konulmuş olması gerekmektedir.
Ürünün muhtevasına göre koli üzerinde bilgilendirme işaretleri ve gerekli stickerlerin kullanılmış olması gerekmektedir. Bu tür ambalaj yapılmamış kargoların ambalajları standart dışı ambalaj kapsamında değerlendirilir.
İçeriği Her Türlü Elektronik ve Beyaz Eşya, küçük ev aletleri, olan Kargolarda ambalajlama standardımız:
Bu tür ürünlerde Ambalaj, Tüketicilerin alım kararının en çok etkilendiği ürün gurubudur. Dolayısı ile bu tür içerikli ürünlerin ambalajları genellikle ürün raf ambalajı olacak şeklinde tasarlanmıştır.
Bu ürünlerin kargo taşıma standartlarına uygun ambalajlarının yapılması diğer ürünlerde de olduğu gibi gönderici müşterinin sorumluluğundadır. Aras Kargo A.Ş de Elektronik ve Beyaz Eşya kapsamına giren her türlü üründe ambalaj ve taşıma kurallarına uygun kabul görmüş standart kurallar kısaca aşağıdaki başlıklarda toparlanabilir.
İçeriği Otomotiv yedek parça olan Kargolarda ambalajlama standardımız:
Otomotiv sektöründe kullanılan yedek parçaların bir kısmı, üretimleri aşamasında çarpışma anında insan hayatını riske atmayacak şekilde tasarlanır ve kullanıma sunulur. Buradan yola çıkarak bahsi geçen ürünlerin başında far ve tampon malzemeler gelmektedir.
Dolayısı ile otomotiv yedek parça gurubunun içerisinde yer alan Oto camı, Far, ayna, içerikli ürünler sigortasız , Taşıma güvencesi verilmeden sorumluluk belgesi ile taşınır.
Diğer kargo taşımasına elverişli kaput, kapı, kaporta içerikli kargolar diğer farklı ürünlerde olduğu gibi taşımaya elverişli ambalajının yapılıyor olması göndericinin sorumluluğundadır.
Bu tür ürünlerde eğilme, yamulma riski bulunan özellikle köşe ve kenarlarının ambalaj içerisinde kaplanarak desteklenmesi gerekmektedir. Bu standartlarda ambalajlanmamış malzemeler standart dışı ambalajlanmış olarak kabul edilir.
Diğer içerikli Ağır Kargolar, Makine, yedek parça, Gıda ve farklı ürünlerde Kargo ambalajlama standardımız:
Tüm kargoların taşımaya uygun, hem kendine hem de diğer kargolara zarar vermeyecek şekilde ve sağlamlıkta kargo taşımacılığına uygun ambalaj yapılması Aras Karo A.Ş de genel kabul görmüş kurallar dahil’ inde olup insan gücü ile elleçleme’ ye uygun ambalaj yapılması ve veya konveyör bant sistemi, trans palet, forklift gibi yardımcı elemanlar ile taşınabilecek şekilde palet ve veya ambalaj yapılıyor olması göndericinin sorumluluğundadır.
Bu kapsamda kargo alımı sırasında tüm operasyonel süreçler düşünülerek müşterinin bilgilendirilmesi gerekmektedir. Personelin gerektiğinde kargo alımı sırasında operasyondan görüş ve destek alıyor olması önem arz etmektedir.
Kargonun Sevkiyatı süresince, Ürünün özelliğine göre bir sonraki noktada güvenlikli bir şekilde taşınması adına tanımlaması ve ürüne ait var ise hizmetin belirtilmesi için kullanılan etiketlerdir
Tutanak, Kargo sevkiyatı sırasında söylenen sözlerin ve tespitlerin olduğu gibi yazıya geçirilmesi, zabıt, zabıtnamenin tutulması belgelenmesi, gereken bir durumun tespit edenler tarafından imzalanan belge ile zaptının tutulması veya birçok kimsenin imzaladığı rapor, mazbata, tespiti yapılan hasar ve uygunsuzluk tespitlerinin kayıt altına alınması süreçlerinin tamamının anlamını taşır.
1. Hasar Tutanakları
2. Uygunsuzluk Tespit Tutanakları
Hasar tespit tutanağı, Esas sistemimiz ve Kurye el terminallerimiz üzerinden elektronik sistem üzerinden düzenlenmektedir. Hasar tutanağı manuel olarak düzenlenemez.
Hasar tutanağı sistemi, gönderici müşteriden kargo alımı dahil olmak kaydı ile çıkış şubesinden teslimat şubesine kadar tüm geçiş noktalarında kargoda gözle görülür ambalaj hasarı da dahil tüm hasar tespitlerin kayıt altına alındığı bir sistemdir.
Hasar Tutanağı bir üst merci makamın onayı olmadan üçüncü şahıslar ile paylaşılmaz, hasar tutanağı tespitleri raporu ile süreğen hata yapan birimlerin tespiti yapılarak gerekli operasyonel iyileştirme çalışmalarının başlatılması sağlanır.
Hasar Tutanağı tespitine göre kargoya ilk tutanak düzenleyen birimden önceki birimin kusurlu olduğu baz alınarak gerekli işlemler yapılır.
Durum Tespit Tutanağı standardı:
Durum tespit tutanağı, ADS sistemimiz üzerinde yer aldığı şekli ile müşteri ile karşılıklı imza altına alınarak düzenlenmelidir. Bu belge dışında hiçbir belge ve veya tutanağa ıslak imza ile tutanak tutulması yasaktır.
Durum tespit tutanağı sadece kargo teslimatı sırasında düzenlenir ve müşteri talep eder ise bir nüshası verilebilir. Durum tespit tutanağına, göndericisinden kargo alımı sırasında içeriğinin sayılarak alımın yapılmaması nedeni ile tutanaklaştırma sürecinde koli ambalaj içerisinden çıkan gözle görülür ürünler durumları adetleri belirtilerek tek tek yazılır. Kargonun ambalajında tespit sırasında Aras Kargo A.Ş den kaynaklı olduğu tespit edilmemiş yırtılma, açılma, hasarlanma söz konusu değil ise üründe meydana gelen eksilmeler ve hasarlanmalar Aras Kargo A.Ş nin sorumluluğunda değildir. Tazmine konu edilmemelidir.
Durum Tespit Tutanağı tespitine göre tazmine konu olan kargoda hasarın % 100 tespit edilememesi nedeni ile kargoya tutanak düzenleyen birimde dahil tüm geçiş noktaları kusurlu olduğu baz alınarak gerekli işlemler yapılır.
Uygulamada uygunsuzluk tespitleri Esas sistemi üzerinden elektronik ortamda yapılmaktadır. Tespitler neticesinde birim bazında iyileştirme çalışmaları yapılmaktadır. Uygunsuzluk tespitleri üçüncü şahıslar ile paylaşılamaz. Tazmine konu olan gönderilerde uygunsuzluk tespitleri de dikkate alınarak kusurlu biri tespiti yapılır.
Sahipsiz kargo; Barkodunun kargo üzerinden düşerek ulaşım ve iletişim bilgilerinin tespit edilememesi nedeni ile gönderici ve alıcısının tespit edilemediği teslim edilemeyen kargolara sahipsiz kargolar denir.
Bir kargonun sahipsiz konuma düşmemesi için alınması gereken önlemler:
Kayıp kargo Araştırma; Operasyonel Süreç içerisinde alıcısına teslim edilemeyen kargoların araştırma sürecidir. Kayıp araştırma sürecinde uygulamada Esas sistemi üzerinden tüm birimlere elektronik sistem üzerinden araştırması yapılan kargo ile ilgili bilgilendirmenin iletilmesi sağlanır.
Kayıp araştırma süreci kargonun hareket detaylarına bakılarak ilk çıkış ve veya teslimat şubesi tarafından yükleme ve veya indirme işlemlerinin hemen ardından yapılmalıdır.
Kayıp kargonun araştırma süresi 7 iş günü olup kargonun bulunması sorumluluğu ve sürecin takibi sorumluluğu araştırmayı başlatan birimin transfer merkezine aittir. Elektronik ortamda 7 iş günü sonunda kayıp araştırma kaydının olumlu – olumsuz kapatılması sadece birimin bağlı olduğu transfer merkezince yapılabilmektedir. Bu süreç kapatılmadan tazmin süreci başlatılmamalıdır.
Kelime anlamı zararın ödenmesi anlamını taşımaktadır. Taşımacılıkla ilgili kanun maddeleri gereğince ‘’ Taşıyıcının, teslim aldığı bir ürünü zamanında, hasarsız, Eksiksiz, Doğru kişiye teslim etmek ile yükümlüğü bulunmaktadır.’’ Dolayısı ile Ambar tesellüm fişi ile alınan bir kargonun sorumluluğu taşıyıcı firmaya geçmektedir. Taşıma sürecinde kargo güvenliği ile ilgili nelere dikkat etmemiz gerekir? Kargonun alımından teslim edilmesine kadar olan tüm süreçte kayıp ve hasarlanmaların yaşanmaması adına gerekli güvenlik önlemlerinin uygulanmasından ve operasyonel tüm işleyişten tüm birim ve personel sorumludur.
(TTN tedariği ardından azami 30 gün içerisinde dosya olumlu/olumsuz sonuçlandırılmalıdır.)
NOT: İRSALİYE TESLİM TARİHİ VE TUTANAK TARİHİNDEN SONRA TALEPLERE TTN NUMARASI VERİLMEYECEĞİNİ ÖNEMLE BELİRTİRİZ. Şayet İlgili birimde Tazmin dosya hazırlanması ve TTN alınması sürecinde bir usulsüzlük tespit edilirse müşteri tazmin talebinin tamamı ilgili birime rücu edilir.